2012. június 9., szombat

Legenda, emlékek

Ó, azt történetet nem én írom.

A Miskolcról Lillafüredre vezető út mentén, egy kopár, meredek sziklán kereszt  vonzza magához az utazó figyelmét. Egy szerelmespár tragikus emlékét idézi: a gazdag molnár lányának történetét, aki beleszeretett a szegény molnárlegénybe, de a szigorú apa nem engedte, hogy egybekeljenek. Vagyonos férjet szánt a lányának. A boldogtalan pár összeölelkezve vetette magát a szikláról a mélységbe, így lettek egymásé a halálban ...

A fárasztó hét péntekjének második kalandja ez a hely. A leírás szerint kellemes túra, pazar kilátás, "könnyed séta"... Ezt ígérte a helyhez invitáló geoláda-leírás. Lássuk hát!

A Bükk-fennsíkon tett kirándulás után lefelé kanyarogtunk a szerpentinen.

Az okostelefon most igen okos volt, mintha sosem sztrájkolt volna, mintha sosem izzasztott volna meg misztikus utalásokkal ("ott vagy a ponton!")

A technika csodája :)

"Na, okoska, ilyenkor mutogatsz, bezzeg amikor kellenél... Persze nem bántalak én, szórakoztatóbb így az élet, mintha zsinóron odahúznál megadott pontokhoz, és kész. Csak szólhatnál néha, hogy éppen mikor leszel vicces kedvedben..."

( moonspel fotója a láda leírásánál)
A turistaút kezdetét azonnal megtaláltuk, mert agy valami mellett van. Ezen morfondírozok, hogy ez az építmény-féleség vajon mi célt szolgálhatott valaha?

Megyünk-mendegélünk, eleinte tényleg nem vészes. M. előre is siet, én beosztogatom az erőmet. Neki nem meséltem el, hogy innen a szintkülönbség a célig több lesz, mint 100 m. Nem is kell neki szólni. Egy kanyar után már ő is látja. (Visszább is vesz a tempóból. )

Egyelőre küzdök tehát a heggyel és az "irodista izmaimmal" . Jól esik megállni. Kissé lassul a pulzus, elmélkedem a hely történetén. A szerelmespár is itt járt...
GyL Temesvárról

1970

és azóta sok ezer turista koptatta gömbölyűre az ösvényből előbukkanó sziklák éleit. Az előttünk járók nyomai a fákon, üzenetek az utókornak:

Az út a szikla széléig vezet, a kilátás valóban megragadó.

Egy kis szuszogás után indulok tovább. A következő tisztáson.... egy fiatal pár. No, a legenda nem elevenedett meg, semmi tragédia nem készül itt, ellenkezőleg, a barátságos fiatalok, a szác kezében az enyémhez hasonlóan "varázsvessző", a lány nézelődik. Lehetnénk mi is, mínusz 60 évvel (matek!) - mondjuk akkor nem volt még ilyen csoda, gps, miegymás. Bizony-bizony, egy kessertárs és a társa. Tapolcáról. (Mielőtt belegondolnék, hogy nagy dolog, Tapolca a hegy túloldalán van, pontosít: az "igazi" Tapolca, ott, Nyugaton" :)

Ruudvan és párja
Gyorsan megy a társalgás, közben haladunk tovább. Így én sem szuszogok annyira (viselkedni kell - igaz, hogy a meredek nagyján már túl is vagyunk). Szerénykedik a srác, hogy "csak" százvalahány ládája van, hát persze, nekünk 28, úgyhogy felnézek rá, mint Nagy Öregre. Az ő ládász-múltját a mi helyismeretünk ellensúlyozza, ellátjuk  tippekkel, hogy mit, merre érdemes keresni  - na nem gps-sel, hanem például kisvonattal, szimat után, stb.

Közben azért zajlik a keresgélés is. Élesednek a kütyük, most az enyém is "precíz"(kedik), kérdezem a sráctól, mit mond az övé, titkon azért, hogy megbizonyosodjak a sajátom életrevalóságáról - hejh, régi szép idők, amikor a telefonnal telefonáltunk! - Jó lesz az, közel vagyunk már. Már mindenki keres-kutat, a gépet felváltja az ember.

Aranyszín avarral terített kis tisztás közepén áll a kétfelé ágazó ölelkező fa. Mintha a környező tölgyek, bükkök tapintatosan félrevonultak volna mellőlük, ne zavarják a két egymásba feledkezett törzset. Nem tudom, mire gondolt a rejtő, amikor ide helyezte a ládát, nekem megható gondolataim támadnak. Szép, na!

A találat a lányé (hehe, ők is hasonló cipőben járnak, mint mi!). Logolás, könyvelés, iktatás, ahogy szoktuk. A fiú mesél egy sztorit, amikor otthon jött rá, hogy elfelejtette megnézni a jelszót  -mint pl mi az első ládánknál...)
Visszafelé még pár kép a kilátás miatt, nekem meg már megvan a harmadik pont, amit fel kell még keresni:
A Kisgergely fagyizó. Csábítanám én a fiatalokat, elférnének a kocsiban, de  más tervük van, hát elköszönünk.

Emberek, aki a környéken jár, ezt ne hagyja ki!

Többféle fagyi nincs is!

A jól végzett túrázás jutalma egy-egy fagyikehely,